Vyvolávanie v Lightroome: Podexponované Dyrhólaey

Autor: Juro Kováčik | 27.3.2012 o 11:42 | Karma článku: 5,98 | Prečítané:  1018x

Táto fotografia bola urobená na južnom pobreží Islandu neďaleko osady Vík. Snímka bola fotená s Nikkorom 24/2,8, exponovaná 1/400 sekundy pri clone 11, čo vo výsledku znamenalo zle podexponovaný RAW súbor. Poďme sa pozrieť, čo sa s ním dá urobiť v Lightroom 4.

p01s.jpg

 

V prvom kroku zvýšime expozíciu, čím natiahneme jasy do pravej časti histogramu. Urobíme tak pomerne extrémnym nastavením „Exposure" na 1,5.

p02s.jpg

 

V jasoch na pravej strane histogramu je stále malá rezerva, ale nateraz to nechajme tak. Teraz nastavíme krivku do podoby písmena „S", základného nastavenia zvyšujúceho kontrast v stredných tónoch. Je dobré robiť ho v prvých krokoch vyvolávania. Tak teda, v „Tone curve" nastavíme „Lights" na +35 a „Darks" na -30. Je to strmejšie nastavenie ako základné, zvyčajne môžeme začať od hodnôt +15 pre svetlá , -10 pre tiene.

p03s.jpg

 

Teraz už začína byť definitívne jasné, že ľavý horný roh obrázku je príliš svetlý. Stmavíme ho diagonálne orientovaným prechodovým filtrom. Vytvoríme „Graduated filter" s „Exposure" na -1,1

p04s.jpg

 

Malé strieborné auto na parkovisku je otravné. Našťastie to bolo naozaj malé auto, na obrázku má veľkosť väčšej prachovej škvrny. Eliminujeme ho s použitím „Spot removal". Veľký bod bol nastavený na „Clone", menšie na „Heal"

p05s.jpg

 

Stmavenie ľavého horného rohu zväčšilo rezervu v jasoch. Je viac možností ako to riešiť. Skúsime ísť na to opäť cez tonálnu krivku. Zvýšime v „Tone curve" „Highlights" na +26.

p06s.jpg

 

Fotoaparát nastavil teplotu farby na 4950, čo je príliš na modrej strane. Zvýšime ju do teplejších odtieňov, budeme však dávať pozor, aby sme nestratili modrú farbu v oblakoch vpravo hore. Preto sa zastavíme na 5242. V tomto kroku ešte urobíme ďalší štandartný krok, ktorý sa robí takmer pri každej fotografii - zvýšime „Clarity" a „Vibrance", v oboch prípadoch na +15

p07s.jpg

 

Na histograme je vidieť , že v predošlých krokoch sme zrezali z najtmavších tónoch - malý trojuholník v ľavom hornom rohu histogramu sa sfarbil do tmavomodra. Tiene ľahko vrátime ku životu zvýšením „Shadows" na +38.

p08s.jpg

 

Farby v pravej dolnej časti obrázku sú stále moc tmavé a blatové. Skúsime s tým niečo urobiť  cez zvýšenie jasu pre oranžovú a žltú farbu. V „HSL tab the Luminance" nastavíme pre tieto dve farby +20. V tomto poslednom kroku ešte urobíme poslednú povinnú jazdu - zaostríme použitím LR presetu „Sharpen-scenic" a nezabudneme zaškrtnúť „Remove chromatic aberration" v záložke „Lens Corrections". Mimochodom, jediný z mojich objektívov, pri ktorom viem, že chromatickú chybu možno nemusím riešiť, je 50 mm Nikkor.

p09s.jpg

 

 

Ak chcete o fotpgrafii a mojej práci vedieť viac, priháste sa na mojej stránke na facebooku (odkaz sa otvorí v novom okne)

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico zostáva lídrom Smeru, delegáti podporili aj Kaliňáka

Premiér Fico a minister vnútra kritizovali na sneme aj médiá.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?