50/1.8

Autor: Juro Kováčik | 21.6.2012 o 10:42 | Karma článku: 8,50 | Prečítané:  960x

Fotografia je dnes asi najrozšírenejším médiom. Fotí sa vždy a všade. Fotoaparáty v mobiloch sa stali permanentnou súčasťou našich životov. Len počet fotiek na Facebooku dosiahol v minulom roku 100 miliárd s tým, že každý mesiac pribudne 6 miliárd nových. Je to explózia nie nepodobná tej, keď gramotnosť prestala byť výsadou vyvolených. Fotografia je silné médium, pretože ovplyvňuje a mení spôsob, akým sa pozeráme na svet, mení to, ako ho vnímame, mení náš pohľad na to, čo je krásne a čo je pravda.

mara_20120612_181.jpg

Liptovská Mara v daždivý deň

 

Masovosť je vždy spojená s vulgarizáciou. Stačí si napríklad pozrieť aké fotografie sú najpopulárnejšie na 500px.com. Ale tým istým si prešiel aj jazyk. A prešiel si tým víťazne. Z technického pohľadu je na súčasnom vývoji fascinujúca protikladnosť dvoch hlavných tendencií. Na jednej strane sa dokonalosť fotoaparátov sústavne zvyšuje a s ňou rastie šanca aj na technicky bezchybné zábery bez potreby osvojenia si remeselných zručností. A proti tomu stojí snaha vzoprieť sa diktátu dokonalej techniky. Či už lomografia, fotenie na film nekvalitnými plastikovými fotoaparátmi, alebo Instagram, digitálna úprava fotografií prednastavenými filtrami, oboje je v prvom rade snahou o únik z doslovnej popisnosti modernej fotografie.

 

20120512_850_liptov.jpg

Jarné polia

 

Nástup modernej fotografie v jej súčasnej podobe sa začal pred sto rokmi v Spojených štátoch. Pred nástupom moderny dominoval fotografii piktoralizmus, štýl postavený na mäkkom svetle, neostrosti a často aj zásahu fotografa do záberu a jeho manipulácia. Fotografia v tom období preberala žezlo zobrazovateľa reálneho sveta od výtvarného umenia a snažila sa, čo jej len sily stačili, aby sa čo najviac podobala na odstupujúceho kráľa. Až moderna priniesla dôraz na priamy, "objektívny a neskreslený" pohľad fotoaparátu na svet. Neoddeliteľnou súčasťou modernej fotografie je jej až puritánsky dôraz na technickú dokonalosť, perfektná ostrosť kresba, dokonalé balansovanie tónov, minimalizovanie zrna. A práve tým, že fotografia vymazala zo svojej tváre všetky znaky nedokonalosti a náhodnosti, získala tú silu pravdivého obrazu reality, ktorú dnes má.

 

smrecany_20120613_221.jpg

Dážď na lúkach

 


Z pohľadu fotografa je to celé trochu zmätené. Na jednej strane je Instagram gýč, ktorý sa snaží z fotiek urobiť to, čo nie sú, cez použitie "umeleckých filtrov." A na druhej strane je to oslobodenie, vzbura voči totalitnosti modernej fotografie, snaha vymaniť sa diktátu, ktorý nenecháva priestor pre fantáziu. Nie je dôležité, ktorá z týchto odpovedí je správna. Podstatné je, aké osviežujúce je týchto veciach rozmýšľať. Nemyslím, si, že Instagram bude znamenať budúcnosť fotografie, rovnako sa mi však zdá, že pre ňu nebude podstatné ďalšie dramatické zvyšovanie technickej dokonalosti.

 

dolinky_20120615_381.jpg

Baranec s oblakmi

 

 

Tento rok som pravidelne začal fotiť krajinu s 5O mm Nikkorom s naplno otvorenou clonou. Pri takomto nastavení sa naplno prejavujú chyby objektívu, ako je vignetácia a neostrosť na okraji. Hĺbka ostrosti je veľmi malá, pri zaostrení na 10 metrov má iba niečo cez štyri metre, pri zaostrení na tri metre iba štyridsať centimetrov. Zaostrovanie je manuálne. Výhodou je to, že časy sú zvyčajne kratšie ako tisícina sekundy a tak nie je potrebné používať statív.

Nájdete ma na Facebooku

 

20120512_954_liptov.jpg

Jar v Smrečanoch

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico zostáva lídrom Smeru, delegáti podporili aj Kaliňáka

Premiér Fico a minister vnútra kritizovali na sneme aj médiá.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?