reklama

Fotenie pre knihu Tatry - úvod

Práve v týchto dňoch by sa mala do kníhkupectiev dostať kniha Tatry, ktorá vyšla vo vydavateľstve Slovart. Séria článkov k téme fotenia Tatier bude nepokrytou reklamou na túto knihu. Okrem toho sa v nich ale budem snažiť hovoriť o veciach, na ktoré nebolo v knihe miesto. Na Tatry sa budem tak ako v knihe pozerať očami beznádejne zamilovaného. Tu sa chcem ale viac venovať tomu, aké sú Tatry z pohľadu fotografa a snáď si spomeniem aj na jednu či dve skúsenosti všeobecného, nie iba fotografického charakteru. Linky na knihu a ďalšie prekvapenia nájdete na konci článku. Ak by ste mali otázky alebo námety, napíšte ich v diskusii alebo mi pošlite mail, mal by byť uvedený niekde napravo v profile.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Fotenie pre knihu Tatry som začal v závere roku 2008 a venoval som mu podstatnú časť svojich síl v roku 2009. Hory neboli pre mňa ničím novým, každopádne, určite by som sa neoznačil za veľkého horala. Ako som už niekde povedal, chodenie po horách u mňa vyplynulo z fotografovania, nie naopak. Bol to intenzívny rok a veľmi rýchlo sa mi potvrdilo, akým dlležitým je vybavenie, turistické aj fotografické. Fyzická únava a potreba udržať si koncentráciu potrebnú pre fotenie ma naučili, že pri príprave a výbere výbavy nie je dobré podceniť ani zdanlivé maličkosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Hincovo pleso, Nikkor 2o/2.8, F22, 1/250 sec. Mám rád fotenie, pri ktorom môžem ležať na zemi. Človek aj nafotí, aj si oddýchne. Pri plese som sa zastavil cestou na Kôprovský štít a urobil som tu viacero záberov. Snažil som sa nájsť miesto, z ktorého by kvety mali dobré pozadie a nebili sa s kameňmi. Vďaka potrhaným oblakom nebolo svetlo úplne ostré a tak sa dalo veľmi dobre fotiť aj cez deň

Oblečenie nie je pri fotení v horách zvláštny problém. V tomto smere sú potreby fotografa rovnaké, ako potreby každého iného turistu. Pri fotení sa často strieda intenzívna chôdza s pomerne dlhými prestávkami pri fotení a tak sa vám na konci dňa môže zdať, že nič iného nerobíte, iba sa stále obliekate alebo vyzliekate. Je dobré mať teplé vrstvy vždy na zips. Najrýchlejšie sa ochladíte cez hlavu, ale vo veľkých mrazoch by ste nemali byť dlho bez čiapky. Teplé rukavice a čiapku nosím zo sebou celý rok. Na bunde by ste mali mať kapucňu, je to výborná ochrana proti ochladeniu pri fotení vo vetre. Základom všetkého sú topánky. Osvedčili sa celokoženné, z jedného kusu bez prešívania. Spevnená špica a čo najmäkšia Vibram podrážka, na skalách sa často šmýka. Nezabudnite si na ne kúpiť vosk a pravidelne ich natierajte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy v lete 2009 ma z toľkého chodenia začali bolieť kolená. Pomohli mi paličky. Hlavne pri chôdzi nadol veľmi uľahčia nohám a je dobré ich mať ak už na nič iné tak na tie dlhé niekoľkohodinové večerné návraty, ktoré sú súčasťou každej tatranskej túry. V zime potrebujete snežnice alebo mačky, chodiť bez nich je po väčšinu zimy bláznovstvo. Už zo zvyku mám so sebou vždy kompas, ale skôr asi iba ako talizman. Držať sa turistických chodníkov je v Tatrách dobré nie len z ohľaduplnosti voči prírode. Ak z nich zídete môžete sa dostať do ťažkého terénu, v ktorom sa zaseknete a neviete ísť vpred ani nazad. GPS je v situácii, keď si nie ste istý kadiaľ kam výborný pomocník, teda ak ste pred cestou nezabudli skontrolovať v ňom baterky. Nezabudnite si mobil a šetrite jeho batériu - nikdy neviete, kedy a koľko ho budete potrebovať. GPS v mobile je vám nanič bez mapy s turistickými cestami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mlynická dolina pod Vodopádom Skok. Nikkor 20 mm, F11, 1/160 sec. Ten podvečer som tu strávil dlhý čas. Zlaté svetlo zapadjúceho slnka a modrá obloha, ktorá sa tu a tam objavovala v pomerne súvislej oblačnosti boli príliš lákavá kombinácia farieb na to, aby som ich opustil.

Na začiatku fotenia v Tatrách som chodil s veľkým fotobatohom, v ktorom som mal všetko, o čo m som si myslel, že by mi to mohlo byť užitočné. Rýchlo som prišiel na to, že unavený fotograf je nie dobrý fotograf a naučil som sa nosiť zo sebou iba to podstatné. D700 a tri či štyri objektívy. Nikdy som si nezvykol na zoomovacie objektívy. Vždy mám zo sebou základný 50 mm Nikkor. Okrem toho, že mám rád jeho podanie sveta, je výborný aj na fotenie panorám. Na dlhom konci nosím občas 180 mm Nikkor. Fotím s ním veľmi málo, nie viac ako 5 percent záberov. Omnoho častejšie používam polovičnú ohniskovú vzdialenosť. Najskôr to bol 90 mm Tamron, výborný makroobjektív, neskôr ho vystriedal staručký Nikkor 100 mm. Ťažným koňom fotografa krajinkára je širokouhlý objektív a tu striedam buď 20 alebo 24 mm Nikkor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začínal som s 5 kartami s kapacitou 2 GB. Fotenie na viac kariet znižuje riziko toho, že kartu stratíte alebo sa poškodí. Menenie kariet je však hlavne v zlom počasí alebo zime nepríjemná otrava a tak som si kúpil jednu 16 GB kartu a odvtedy fotím už iba na ňu. Nechcem kaziť biznis obchodníkom, ale UV filtre sú pre hory ako sú Tatry zbytočnosť, ktorá iba kazí kvalitu objektívov. Polarizačný filter je naopak neoceniteľný pomocník. Nikdy nechoďte von bez handričky na objektív a ak sa aspoň trochu dá vždy majte na objektíve nasadenú slnečnú clonu. Ak existuje jedna jednoduchá a lacná vec, ktorá môže zásadne zlepšiť kvalitu vašich fotografií, je to práve slnečná clona. Statív noste, ak vládzete. Ak nie, musíte sa zaobísť bez neho. Vždy mám zo sebou náhradnú batériu do fotoaparátu.

Nie triviálnym problémom sa ukázala otázka, v čom či ako nosiť fotovýbavu. Dávať si dole batoh pri každej výmene objektívu je možné, ale nie príliš praktické a keď to robíte desiaty či dvadsiaty krát v jednom dni začnete možno tiež rozmýšľať o inom riešení. Na krku fotoaparát celý deň neunesiete a navyše by vám stále otravne búchal do hrude. Na druhej strane mať ho na popruhu a teda stále po ruke má svoje výhody. Jednu dobu som skúšal úplný minimalizmus, fotoaparát na popruhu z fotobrašne krížom cez plece a ešte upevnený druhým popruhom s rýchloupínaním okolo bedier, aby ma pri chôdzi netĺkol do boku a k tomu objektívy vo vreckách nohavíc. Nebolo to zlé, len fotoaparát je pri tomto dosť exponovaný. O inom riešení som začal rozmýšľať, keď som prišiel o krytku a skoro zničil objektív na reťaziach v sedle Prielom. Teraz nosím fotobrašňu Lowepro Reporter, zavesenú cez plece a istenú popruhom okolo pása. Fotoaparát sa dá vybrať cez zips v hornom kryte brašne, objektívy oddychujú vo vlastnej priehradke a v brašni je dosť miesta na veci, ktoré chcete mať vždy zo sebou, ako karty, doklady, peniaze, zápisník, či pero. A handričku na čistenie objektívov.

Obrázok blogu

Sedlo Sedielko, panorama (11), Nikkor 20/2.8, 1/1000 sec, F11. Fotenie panorám je nie vždy istý biznis, hlavne ak ich fotíte so širokoúhlym objektívom. Panoramy zošívam v Autopano Pro a budem o nich písať viac

Seriál článkov o fotení a chodení v Tatrách bude pokračovať podľa kapitol knihy: Kriváň a Kôprovská dolina, Mlynická a Furkotská dolina, Mengusovská dolina - Rysy a Kôprovský štít, Východná Vysoká a Poľský hrebeň, Veľká Studená dolina, Malá Studená dolina, Dolina Zeleného plesa a záverečná kapitola o putovaní Tatrami nazvaná Cestou

Knihu Tatry vydalo vydavateľstvo Slovart. Predáva ju každé dobré kníhkupectvo. Určite ju nájdete v predajniach Artforum v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Žiline a Trnave. Na internete si ju môžete kúpiť na stránke Martinus.sk. (Ak by ste si kúpili knihu cez tento link, skončí pár peňazí z tohto nákupu na mojom účte)

Na mojej webstránke si ju môžete objednať spolu s podpísaným originálom fotografie 20 x 30 cm. Nájdete tu aj mapku s lokalizáciou miest, z ktorých som robil niektoré zábery s možnosťou prekliku na fotografie.

Juro Kováčik

Juro Kováčik

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som fotograf. Nájdete ma nawww.jurokovacik.comFacebookTwitter Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKrajinaFotenieTechnické veciLightroom

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu