Vyvolávanie v Lightroome: Podexponované Dyrhólaey

Autor: Juro Kováčik | 27.3.2012 o 11:42 | Karma článku: 5,98 | Prečítané:  1054x

Táto fotografia bola urobená na južnom pobreží Islandu neďaleko osady Vík. Snímka bola fotená s Nikkorom 24/2,8, exponovaná 1/400 sekundy pri clone 11, čo vo výsledku znamenalo zle podexponovaný RAW súbor. Poďme sa pozrieť, čo sa s ním dá urobiť v Lightroom 4.

p01s.jpg

 

V prvom kroku zvýšime expozíciu, čím natiahneme jasy do pravej časti histogramu. Urobíme tak pomerne extrémnym nastavením „Exposure" na 1,5.

p02s.jpg

 

V jasoch na pravej strane histogramu je stále malá rezerva, ale nateraz to nechajme tak. Teraz nastavíme krivku do podoby písmena „S", základného nastavenia zvyšujúceho kontrast v stredných tónoch. Je dobré robiť ho v prvých krokoch vyvolávania. Tak teda, v „Tone curve" nastavíme „Lights" na +35 a „Darks" na -30. Je to strmejšie nastavenie ako základné, zvyčajne môžeme začať od hodnôt +15 pre svetlá , -10 pre tiene.

p03s.jpg

 

Teraz už začína byť definitívne jasné, že ľavý horný roh obrázku je príliš svetlý. Stmavíme ho diagonálne orientovaným prechodovým filtrom. Vytvoríme „Graduated filter" s „Exposure" na -1,1

p04s.jpg

 

Malé strieborné auto na parkovisku je otravné. Našťastie to bolo naozaj malé auto, na obrázku má veľkosť väčšej prachovej škvrny. Eliminujeme ho s použitím „Spot removal". Veľký bod bol nastavený na „Clone", menšie na „Heal"

p05s.jpg

 

Stmavenie ľavého horného rohu zväčšilo rezervu v jasoch. Je viac možností ako to riešiť. Skúsime ísť na to opäť cez tonálnu krivku. Zvýšime v „Tone curve" „Highlights" na +26.

p06s.jpg

 

Fotoaparát nastavil teplotu farby na 4950, čo je príliš na modrej strane. Zvýšime ju do teplejších odtieňov, budeme však dávať pozor, aby sme nestratili modrú farbu v oblakoch vpravo hore. Preto sa zastavíme na 5242. V tomto kroku ešte urobíme ďalší štandartný krok, ktorý sa robí takmer pri každej fotografii - zvýšime „Clarity" a „Vibrance", v oboch prípadoch na +15

p07s.jpg

 

Na histograme je vidieť , že v predošlých krokoch sme zrezali z najtmavších tónoch - malý trojuholník v ľavom hornom rohu histogramu sa sfarbil do tmavomodra. Tiene ľahko vrátime ku životu zvýšením „Shadows" na +38.

p08s.jpg

 

Farby v pravej dolnej časti obrázku sú stále moc tmavé a blatové. Skúsime s tým niečo urobiť  cez zvýšenie jasu pre oranžovú a žltú farbu. V „HSL tab the Luminance" nastavíme pre tieto dve farby +20. V tomto poslednom kroku ešte urobíme poslednú povinnú jazdu - zaostríme použitím LR presetu „Sharpen-scenic" a nezabudneme zaškrtnúť „Remove chromatic aberration" v záložke „Lens Corrections". Mimochodom, jediný z mojich objektívov, pri ktorom viem, že chromatickú chybu možno nemusím riešiť, je 50 mm Nikkor.

p09s.jpg

 

 

Ak chcete o fotpgrafii a mojej práci vedieť viac, priháste sa na mojej stránke na facebooku (odkaz sa otvorí v novom okne)

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.


Už ste čítali?